Bagsværd Friskole består af flere små huse og villaer
ZOOM arkitekter har gennemført energirenovering og udvidelse af Skolens musikhus. Arbejdet er udført med stor respekt for skolens historiske bygninger.
Udvidelse af skolens musikhus har skabt et stort fleksibelt musikrum, som kan bruges til undervisning, sport, teater- og musikforestillinger, og salen kan åbnes til en friluftscene og et udendørs amfiteater.
Leg og bevægelse er vigtigt for en god læring, derfor var der fra skolens side meget fokus på at den nye bygning skulle være fleksibel, og både skulle rumme store samlinger, teater etc. men også kunne indrettes med mindre rum til andre formål. Derfor lavede vi en bygning med store rum der kunne opdeles med foldevæge, den ene side af bygningen blev meget lukket, og her var der mulighed for at larme uden at genere nogen, den anden side blev meget åben, og her udnyttede vi det kuperede terræn til at lave et amfiteater.
Bagsværd Friskole består af flere små huse og villaer
ZOOM arkitekter har gennemført energirenovering og udvidelse af Skolens musikhus. Arbejdet er udført med stor respekt for skolens historiske bygninger.
Udvidelse af skolens musikhus har skabt et stort fleksibelt musikrum, som kan bruges til undervisning, sport, teater- og musikforestillinger, og salen kan åbnes til en friluftscene og et udendørs amfiteater.
Leg og bevægelse er vigtigt for en god læring, derfor var der fra skolens side meget fokus på at den nye bygning skulle være fleksibel, og både skulle rumme store samlinger, teater etc. men også kunne indrettes med mindre rum til andre formål. Derfor lavede vi en bygning med store rum der kunne opdeles med foldevæge, den ene side af bygningen blev meget lukket, og her var der mulighed for at larme uden at genere nogen, den anden side blev meget åben, og her udnyttede vi det kuperede terræn til at lave et amfiteater.
At bygge Korsbæk har været en spændende og kompleks opgave, og en helt anderledes opgave end man som arkitekt er vant til.
Opgaven lød på at bygge den fiktive by Korsbæk, en by som hele Danmarks befolkning kender fra TV-serien Matador.
Under optagelserne til Matador er der mange steder "snydt" og ændret i den fiktive by. Det har gjort arkitektens arbejde mere spændende og udfordrende.
Vi skulle bygge en hel landsby på et forholdsvis lille areal, og det har derfor været en udfordring, at få det hele til at gå op.
Desuden har det skulle tænkes ind, at byen både skal virke lille og tæt (som man kender den fra Matador) men på samme tid skal den fungere med flere hundrede besøgende mennesker.
Derfor er mange af husene bygget ind i hinanden. Inde bag bankens facade er der for eksempel ikke en bank, men i stedet Postgaardens selskabslokaler.
Vi opdagede ved nærmere eftersyn, at rummene i serien ændrer sig fra afsnit til afsnit. En væg kan blive flyttet. Eller et ekstra kig på to scener kan afsløre, at et rum, set udefra og indefra, ikke er det samme. Katrines gård med stråtag, er på Bakken bygget så gårdens bagside ændrer sit udtryk, og bliver til de huse der ligger på den gade som Agnes og Røde bor på, og det medførte at der måtte opfindes en detalje af hvordan disse tage mødtes i tagryggen.
Byggeperioden var 7 måneder, men de første 2 måneder var planlagt til nedrivning og terrænregulering.
Alle bygninger er lavet som elementbyggeri i Nordjylland, og derefter transporteret til Bakken i Dyrehaven.
I perioder har der været 100 mand på byggepladsen, samtidig med at weekendarbejde måtte håndteres.
Korsbæk indeholder 5 restauranter, 4 butikker, administrations kontorer, gader, pladser, stræder, samt personale faciliteter.
Nedgravet i kælderareal under hele Korsbæk er et stort restaurationskøkken samt lager og kølefaciliteter, Der er ansat ca. 100 personer.
Udearealer omfatter ca. 3.000 m2. af stor forskellighed, såsom asfaltgader, fortove, gårdspladsbelægninger, brostensbelægninger, græsarealer, blomsterbede og træbeplantning.
I opgaven om at rekonstruere Korsbæk har vi haft samarbejder med mad-leverandører, skiltemalere, lyd og lysfolk. Især samarbejdet med scenografen Niels Secher har været vigtigt og meget tæt. Det har vist sig frugtbart, at der har været en gensidig respekt og at vi har haft en dialog med ærlig og konstruktiv kritik begge veje. Vi har sammen besluttet hvornår det var troværdigt at ”snyde” rekonstrueringen. Dette samarbejde har været virkelig inspirerende og helt anderledes end det arkitektarbejde vi ellers sidder med på tegnestuen.