
At bygge Korsbæk har været en spændende og kompleks opgave og en helt anderledes opgave, end man som arkitekt er vant til.
Opgaven lød på at bygge den fiktive by Korsbæk, en by som hele Danmarks befolkning kender fra TV-serien Matador.
Under optagelserne til Matador er der mange steder "snydt" og ændret i den fiktive by. Det har gjort arkitektens arbejde mere spændende og udfordrende.
Vi skulle bygge en hel landsby på et forholdsvis lille areal, og det har derfor været en udfordring at få det hele til at gå op.
Desuden har det skullet tænkes ind, at byen både skal virke lille og tæt (som man kender den fra Matador), men på samme tid skal fungere med flere hundrede besøgende mennesker.
Derfor er mange af husene bygget ind i hinanden. Inde bag bankens facade er der for eksempel ikke en bank, men i stedet Postgaardens selskabslokaler.

Vi opdagede ved nærmere eftersyn, at rummene i serien ændrer sig fra afsnit til afsnit. En væg kan blive flyttet. Eller et ekstra kig på to scener kan afsløre, at et rum, set udefra og indefra, ikke er det samme. Katrines gård med stråtag er på Bakken bygget, så gårdens bagside ændrer sit udtryk og bliver til de huse, der ligger på den gade, som Agnes og Røde bor på. Det medførte, at der måtte opfindes en detalje til, hvordan disse tage mødtes
i tagryggen.
Byggeperioden var syv måneder, men de første to måneder var planlagt til nedrivning og terrænregulering.
Alle bygninger er lavet som elementbyggeri i Nordjylland, som derefter er transporteret til Bakken i Dyrehaven.
I perioder har der været 100 mand på byggepladsen, samtidig med at weekendarbejde måtte håndteres.
Korsbæk indeholder fem restauranter, fire butikker, administrationskontorer, gader, pladser, stræder, samt personalefaciliteter.
Nedgravet i kælderniveau under hele Korsbæk er et stort restaurationskøkken samt lager og kølefaciliteter. Der er ansat ca. 100 personer.
Udearealer omfatter ca. 3.000 m2 af stor forskellighed, så som asfaltgader, fortove, gårdspladsbelægninger, brostensbelægninger, græsarealer, blomsterbede og træbeplantning.
I opgaven om at rekonstruere Korsbæk har vi haft samarbejder med madleverandører, skiltemalere, lyd- og lysfolk. Især samarbejdet med scenografen Niels Secher har været vigtigt og meget tæt. Det har vist sig frugtbart, at der har været en gensidig respekt, og at vi har haft en dialog med ærlig og konstruktiv kritik begge veje. Vi har sammen besluttet, hvornår det var troværdigt at ”snyde” rekonstrueringen. Dette samarbejde har været virkelig inspirerende og helt anderledes end det arkitektarbejde, vi ellers sidder med på tegnestuen.